Viralliset silmätutkimukset

Klinikallamme tutkitaan koirien, kissojen sekä erilaisten eksoottisten eläinten silmävammoja ja – sairauksia.

Viralliset silmätarkastukset suoritetaan jalostuseläimille. Silmäsairaudet vaativat usein nopeaa hoitoon hakeutumista, eikä silmävammoihin ja -sairauksiin mielellään oteta kantaa puhelimitse.

Silmäpotilaan tutkiminen tapahtuu sekä normaalissa valossa, että pimeässä silmätutkimushuoneessa. Rutiinitutkimuksiin kuuluvat luomien ja silmän etuosan tutkimus (sarveiskalvo, vilkkuluomi, etukammio ja värikalvo eli iiris) rakovalolla eli biomikroskoopilla. Silmänpaineen mittaus tehdään nk. Tonopen – mittarilla. Silmäpohjan eli verkkokalvon ja näköhermon tarkastus tapahtuu epäsuoralla oftalmoskoopilla.

silma

Tutkimuksessa on tärkeää, että potilas on mahdollisimman hoitomyönteinen ja potilaan päätä pystytään pitämään hyvin paikallaan, muuten tulee vaikeuksia saada tarkka kuva vammoista tai vaurioista. Virallisissa silmätarkastuksissa on eri roduilla erilaiset suositukset tutkimusajankohdasta ja tutkimuksen uusimisesta säännöllisin väliajoin. Tärkeää on selvittää omalta rotujärjestöltä suositukset.

Kun silmäpotilaalle ollaan varaamassa aikaa, on tärkeää varausta tehtäessä ilmoittaa, onko kyseessä pitkään kestänyt ongelma vai mahdollisesti vain lyhyt kontrollikäynnin tarve. Vanhat tutkimustulokset, lääkitystiedot ja lausunnot on hyväottaa mukaan vastaanotolle.

Klinikallamme on myynnissä Optivisor -silmäsuojuksia koirille. Tummennuskalvon lisäämällä suojus sopii myös aurinkosuojaksi potilaille.