Koiran eturauhasvaivat

eturauhasvaiva

Uroskoiran eturauhasten suurenemasta

Eturauhasen suurenema on keski-ikäisten ja vanhojen uroskoirien ongelma. Rauhasen reaktion voi aiheuttaa hyvänlaatuinen solujen lisääntyminen, kasvainsolujen lisääntyminen (pahanlaatuinen muutos), rakkulamuodostukset eturauhasessa tai tulehdusmuutokset (akuutit bakteeritulehdukset tai paiseenmuodostuminen eturauhaseen).

Eturauhanen sijaitsee alavatsassa, virtsarakon takana, lantion etuosassa. Eturauhasvaivassa voi tulla virtsan ja veritippojen tiputtelua, virtsaamisvaikeutta, ulostamisvaikeutta ja litteää ulostetta, hyppäämishaluttomuutta, ohut virtsasuihku ja kävelykipuja. Jos kastroidulla uroksella on eturauhasvaivoja, on yleensä kyseessä kasvainmuutos. Ei-kastroiduilla kyseessä ovat yleensä hyvänlaatuiset solumuutokset. Kastroiduilla koirilla on hyvin harvoin bakteeriperäisiä tulehduksia.

Joillekin koirille syntyy virtsakiviä pitkittyneen ja hoitamattoman eturauhasvaivan seurauksena. Osittain tämä johtuu siitä, ettei virtsarakko tyhjene virtsatessa kunnolla. Tutkimuksessa peräsuolen kautta tunnustellaan eturauhasta, tutkitaan virtsanäytteet ja ultraäänitutkimuksella tarkastetaan rauhasen rakenne ja koko. Myös röntgenkuvauksella saadaan käsitys rauhasen koosta ja sijainnista sekä nähdään mahdolliset röntgentiiviit virtsakivet.

Eturauhasen mineralisaatiota (kivimuodostusta rauhasessa itsessään) voidaan nähdä kasvaintapauksissa. Bakteeriperäisessä eturauhastulehduksessa koiralla on kuumeilua, virtsaamiskipua ja virtsan tiputtelua sekä alavatsakipuja. Eturauhasta tunnusteltaessa havaitaan voimakas kipureaktio ja turvotusta.

Kasvaintapauksissa esiintyy kipua ja laihtumista, ruokahalu heikkenee ja koira ontuu vaihtelevasti. Jos alavatsan imusolmukkeet reagoivat, on nivusalueella turvotusta. Jos eturauhaseen muodostuu nesterakkula (kysta), saattaa potilaalla olla hyvinkin voimakkaat kivut ulostaessa ja virtsatessa, sekä ummetusta. Joillakin koirilla on vatsan turvottelua, joillakin takapään kipuja ja joillain hyvin voimakkaat kivut.

Kystan hoito voi olla hyvin hankalaa. Kastraatio ja nesterakkulan tyhjentäminen sekä mahdollinen osittainen leikkauspoisto ovat osa hoitoa. Jos nesterakkulat ovat pieniä, tehdään ensin kastraatio ja sitten seurataan ultraäänitutkimuksella rakkuloiden pienenemistä.

Eturauhasvaiva on hyvin yleinen ja erilaisia oireita, vaikeitakin oireita, aiheuttava sairaus.

Tärkeää on kastroida koira ajoissa, jos oireita tulee hyvin nopeasti uudestaan hoidon jälkeen.

Kastraatiossa suurin ongelma on lihominen. Koiran ruoka-annoksia tulee pienentää 20 % heti leikkauksen jälkeen. Joillakin roduilla myös karvankasvu lisääntyy, esim. spanielit ja setterit muuttuvat hyvinkin karvaisiksi kastraation jälkeen.

Kastraatio on usein suurempi kynnys omistajalle kuin koiralle. Muistettava on, että tärkeintä on saada koiralle kivuton ja onnellinen olotila – miehisyyden menettäminen ei maailmaa kaada.

Artikkelin kirjoittanut: Ell Meri-Tuuli Roihankorpi Koira-Kissaklinikka Oy, Turku